Marloes van der Hoek
Wikke van Houwelingen
info@marloesenwikke.nl
Carry Hendriks, Management
carry@marloesenwikke.nl
Merel de Vroome, assistent
merel@marloesenwikke.nl
voorstelling
In de opera De Parelvissers van Bizet delen twee bevriende parelvissers, Nadir en Zurga, een liefde voor hetzelfde meisje, Leïla. Zij zweren elkaar een eed van trouw. Omdat Leïla onverwachts uit hun leven in het dorp verdwijnt, houdt hun vriendschap stand. Jaren later komt Leïla terug als kuise priesteres. Nadir herkent haar en maakt haar het hof. De twee worden betrapt en worden tot de brandstapel veroordeeld. Zurga, inmiddels aanvoerder van de vissers, helpt hen ontsnappen. De woedende dorpelingen grijpen hem en werpen hem op de brandstapel die bedoeld was voor de twee geliefden.
vormgeving
Voor de gemeenschap van parelvissers is de zee alles: zowel een bron van leven als hun noodlot. We ontwerpen een monumentale golf als verbeelding voor hun angsten en verlangens. Een zeil van 100 vierkante meter wordt millimeter voor millimeter gehesen. Gedurende drie bedrijven is het constant in beweging. Als een aanrollende golfkam krult hij tot dreigende hoogte om vervolgens met geweld neer te slaan. Tot achterin de zaal voelt men de wind. En dan, zoals dat gaat, begint de golf weer opnieuw, dit maal komt hij nog hoger, als een alles verwoestende tsunami. Dit ogenschijnlijk eenvoudige decor was een enorme uitdaging voor de technische ploeg. Het kwetsbare materiaal moest de urenlange ‘trekbewegingen’, de krachten die nodig zijn voor de kromming en de kracht die vrijkomt bij de val, kunnen doorstaan.
De Nederlandse Reisopera 2015
dirigent Benjamin Levy
regie Timothy Nelson
licht Gé Wegman
kostuums Elena Werner
geluid Remco de Jong &
Florentijn Bodderdijk
decor M\\W