Marloes van der Hoek
Wikke van Houwelingen
info@marloesenwikke.nl

Carry Hendriks, Management
carry@marloesenwikke.nl

Merel de Vroome, assistent
merel@marloesenwikke.nl

Kwartet

voorstelling
In Heiner Müllers tekst zijn Graaf Valmont en zijn voormalige minnares Markiezin De Merteuil verwikkeld in een pervers rollenspel. Verleiding, macht, lust, jaloezie en destructie: in een machtsspel op leven en dood spelen ze zichzelf, de ander en elkaar. Een live orkest brengt de muzikale onderstroom bij de voorstelling.

vormgeving
Een salon voor de Franse Revolutie – Een bunker na de Derde Wereldoorlog’: Heiner Müllers regieaanwijzing is een chronische paradox. Wij draaien de wetmatigheden van het theater letterlijk om, plaatsen publiek op het podium en de voorstelling in de zaal en componeren een ontregelende happening. Bij aanvang is de lege schouwburgzaal met fluweel en velours nog maagdelijk en leeg. Tijdens de voorstelling wordt de ruimte bespeeld, vertrashed en ontheiligd; vier technici zijn tijdens de voorstelling voortdurend bezig om de zaal te transformeren. Ze gooien proppen plastic van de balkons, oude matrassen, spiegels, aluminium, en bouwen een chaos. Handheld camera’s registreren en vertonen beelden op tv-schermen en op rafelige lakens die van de balkons omlaag zijn gesmeten. Extreme close-ups, zooms op lichaamsdelen: zij dringen als het ware binnen en tonen zo het lichaam dat in de tekst een steeds belangrijkere rol speelt. De camera’s zijn een wapen in het spel en een middel tot exhibitionisme. Het orkest is een derde personage. Het duikt gedurende de handeling overal op, eerst één musicus, daarna steeds meer en aan het einde staan er veertig musici in de zaal.

Toneelgroep Oostpool/Het Gelders orkest 2014

regie Marcus Azzini

muzikale vormgeving Martin Fondse

licht Stijn van Bruggen

kostuums Mattijs van Bergen

decor M\\W

Lees