Marloes van der Hoek
Wikke van Houwelingen
info@marloesenwikke.nl

Carry Hendriks, Management
carry@marloesenwikke.nl

Merel de Vroome, assistent
merel@marloesenwikke.nl

Othello

voorstelling
In deze voorstelling staat racisme centraal: hoe gaat een witte wereld om met het succes van een zwarte man? Othello is een gevierde legeraanvoerder, getrouwd met de mooie Desdemona. En hij is zwart. Zijn adjudant Jago kan hem niet uitstaan. Hij zorgt ervoor dat zowel het sprookjeshuwelijk als de carrière van Othello door wantrouwen vergiftigt worden.

vormgeving
Othello en Desdemona bevinden zich voortdurend in een omgeving die wordt beheerst door witte mannen: de politiek, de rechtspraak, het leger en het nachtleven. We tonen de locaties uit het stuk als een militaire mars, geïnspireerd op de parades in de Riefenstahl-films maar met de dynamiek en effecten van een hedendaagse videoclip. Het eindresultaat is een fonkelwitte wereld waar alles glanst en glinstert. Palen, masten, lampen, vlaggen, zeilen staan strak in het gelid opgesteld. De spelers zijn verantwoordelijk voor de constructie van dit übermenschliche ‘systeem’, want zij zijn het die elementen op en af dragen. Dominant, dreigend en dwingend, zo wordt het web om Othello en Desdemona heen gebouwd. De parade eindigt in een dodenmars wanneer het huwelijksbed van Othello en Desdemona wordt opgedragen als baar, door een haag van galgen.

het Nationale theater 2018

regie Daria Bukvic

kostuums Dymph Boss

licht Yuri Schreuders

geluid Wilko Sterke

decor M\\W

Lees